Clean Label - Clear Label
Het begrip ‘Clean label’ kent vooral zijn opmars bij producten die via retail in de handel terechtkomen. Allerhande media gebruiken graag deze term wanneer over voeding gesproken wordt. Maar zelden of nooit wordt een exacte definitie gegeven. ‘Clean Label’ is dan ook geen wettelijk beschermde term en iedereen kan dit op zijn eigen manier interpreteren. En dat zorgt regelmatig voor de nodige verwarring.
Consumenten zijn zich meer en meer bewust van wat ze eten en willen steeds meer transparantie over hun voeding. Aan de basis van deze trend ligt het idee dat de consument gezonder wil leven. In deze context is ‘gezond’ synoniem voor ‘dichter bij natuurlijke grondstoffen op een traditionele manier bereid’. Door desinformatie, halve waarheden en informatie die niet in de juiste context geplaatst wordt, hebben sommige consumenten geen vertrouwen meer in de voedingsindustrie. Bij hen leeft de overtuiging dat de voedingsindustrie hun gezondheid op het spel zet in naam van bedrijfswinst. En dit was de geboorte van de term ‘Clean Label’, een zuiver, proper, gezonde ingrediëntenlijst op het etiket.
Maar wat voor de een ‘clean label’ betekent, is niet hetzelfde als voor een ander. Aanvankelijk werd de term hoofdzakelijk gebruikt wanneer er geen monosodium glutamaat (E621) in het product verwerkt wordt. En daar zit de echte reden van de bezorgdheid van de consument. Monosodium glutamaat klinkt voor velen als een verschrikkelijk woord. Geef daarbij nog eens de uitleg dat dit een artificiële smaakversterker is en voor de doorsnee consument kan dit niet anders of ongezond zijn en voelen ze zich bedrogen in hun voeding. Hoewel veel wetenschappelijk literatuur deze perceptie ontkracht, heeft de consument altijd gelijk. Een eerste generatie ‘Clean Label’ producten werd ontwikkeld, waarbij het gebruik van E621 vermeden werd.
De trein was in gang gezet. Als het idee leefde dat E621 ongezond zou zijn, dan werden alle E-nummers al snel over dezelfde kam geschoren. De consument wil geen enkel E-nummer meer op zijn etiket zien. En dit werd al snel de nieuwe norm voor ‘Clean Label’.
Sommige retailers verleggen de grens steeds verder door allerhande ingrediënten te schrappen van de lijst van ingrediënten die mogen gebruikt worden om hun producten te maken. Ze willen enkel nog ingrediënten op hun etiket declareren die een doorsnee consument goed begrijpt.
Zo ontstaat een wildgroei in de definities van ‘Clean Label’. Dit kunnen producten zijn zonder smaakversterkers, zonder E-nummers, zonder gehydroliseerde groenten eiwitten, zonder gistextracten, zonder aroma’s,... of een combinatie van deze.
Het begrip ‘Clean Label’ gaat gaandeweg over naar een ‘Clear Label’
Wat jouw definitie van ‘Clean Label’ ook mag zijn, Flandria Foods heeft ofwel reeds een oplossing in het gamma of kan samen met jou een ‘Tailor made’ product ontwikkelen dat voldoet aan jouw definitie van ‘Clean Label’.